Met dit boek vergroot jij direct je online invloed
Elke beleidsmaker, communicatieadviseur of webbouwer weet het: de meeste websitebezoekers, app-downloaders en e-mailontvangers doen niet wat de makers willen. En dat kan knap frustrerend zijn, zeker als je met goed doordacht beleid het verschil wil maken of een kostbare campagne hebt opgezet.
Maar we weten ook dat het toepassen van gedragspsychologie daarbij van grote invloed kan zijn. Denk maar aan de resultaten die DUO boekte toen de overheid studenten wilde stimuleren om niet op de automatische piloot het maximale bedrag te lenen. Dankzij een subtiele aanpassing van het keuzeformulier daalde het percentage studenten dat voor dat maximale leenbedrag koos in twee jaar van 68 procent naar 11.
Of neem de beroemde case van de Britse belastingdienst. Die paste één zinnetje aan in een brief waarin ze belastingbetalers vroeg om alsnog hun belasting te betalen. Tot op de dag van vandaag heeft de dienst met dat ene zinnetje 5,4 miljard Britse pond aan extra belastinggeld geïnd.
In beide voorbeelden ging het om kleine – en relatief zéér goedkope – aanpassingen met een enorm effect. En dat allemaal door het aanspreken van het instinctieve brein van de doelgroep: precies waar Wouters en Groen je in Online invloed alles over leren.
Wetenschap en praktijk
Wouters is ondernemer en overtuigingsexpert. Nadat hij met zijn online activiteiten een miljoenenomzet genereerde, richtte hij als Cialdini Method Certified Trainer én BJ Fogg Certified Tiny Habits-coach (de enige ter wereld) Onlineinvloed.nl op. Groen is psycholoog en user experience designer. Hij verbeterde de resultaten van honderden websites, webshops, apps en online campagnes voor onder andere Alibaba, KLM, Mercedes-Benz, Bol.com en Booking.com.
In Online invloed leggen ze de link tussen wetenschap en praktijk. Dat doen ze door je mee te nemen op de online klantreis. Bij elke stap binnen die reis vertellen ze je welke psychologische kennis je nodig hebt om er het maximale uit te halen, zowel met design als met copy. Daarvoor plaatsen ze de belangrijkste psychologische principes binnen het kader van het Fogg Behavior Model, waar onder meer Facebook en Instagram groot mee zijn geworden.
Robert Cialdini: “A true gift to those of us who want to become more influential online”
Direct toepasbaar
Maar vrees niet voor een theoretisch boek. Integendeel: Online invloed is zo op het eerste oog heel praktisch van opzet. Nadat ze de wetenschap achter een principe kort hebben toegelicht, geven de auteurs steeds vol gas naar de praktische toepassing ervan. Naast een handig model geven ze je do’s en don’ts, praktische tips, duidelijke wireframes, een overzichtelijk stappenplan én checklists voor de meest voorkomende online uitingen.
Bovendien maken ze korte metten met onethische toepassingen en laten ze alle speculatieve, sensatiegerichte en irrelevante theorieën die op internet rondzwerven ver achter zich.
Robert Cialdini: ‘A true gift’
Overtuigingspsycholoog Robert Cialdini – wiens principes uiteraard ook aan bod komen – heeft het boek al gelezen. Zijn oordeel is duidelijk: ‘A true gift to those of us who want to become more influential online.’
We mogen daarmee nu al concluderen dat Online invloed onmisbaar is voor communicatieadviseurs, beleidsmakers, webbouwers, UX-designers, copywriters, grafisch vormgevers en al die andere online experts bij de overheid die hun resultaten een boost willen geven.